PŘIPOMENUTÍ ZIMNÍHO SPÁNKU MOTORKY
Napsal: sob 10. lis 2018 7:00:01
BLÍŽÍ SE KONEC ROKU 2018 A PŘESTOŽE STÁRNEME, NECHCEME ABY NAŠE MILÉ MOTORKY STÁRLY SPOLEČNĚ S NÁMI.
Nabít a zavřít do komory
Zní to surově, ale není řeč o domácím násilí, nýbrž o baterce. Tedy akumulátoru. Můžete být čuňátka a na zbytek věcí se vyfláknout a ono to s největší pravděpodobností na jaře půjde zase dohnat, ovšem když se vyprdnete na baterku, máte v březnu velký problém, který u trochu starších baterek končí smutečním obřadem a nákupem nové. Čili – baterka je při zazimování číslo jedna!
Dlouho nepoužívaným akumulátorům nesvědčí teploty pod bodem mrazu, ovšem pozor, ani přílišné teplo, to taky podporuje samovybíjení. Dokážete-li ji udržet v suchém prostředí při konstantní teplotě třeba kolem deseti celsíků, bude si vrnět blahem. Máte-li takové podmínky v garáži, ani ji nemusíte vyndávat z motorky, jen ji odpojte, ať vám z ní motorka zbytečně nesaje energii na něco životně důležitého, třeba blikání červené diody. Velcí poctivci budou řízeně vybíjet a následně nabíjet každý měsíc, lajdáci si vzpomenou na podzim a v lednu, hodí ji na nabíječku a ona to taky nějak přežije. V dnešní době chytrých nabíječek, které, kdyby měly možnost, vám budou řídit i denní jídelníček, je péče o baterky celkem jednoduchá.
Řetězova reakce
Schválně nepíšu řetězová. Kontrolní otázka, soudruzi: co udělá sekundární řetěz, když ho necháte celou zimu špinavý a nenamazaný? No přeci zkoroduje! A to určitě nechcete. Před zimním spánkem řetěz nejlépe i s řetězovými koly pořádně vyčistěte – někdo nedá dopustit na petrolej a taky to s ním jde, podle nás je ale lepší řešení speciální čistič řetězu, nejlépe od té samé značky, od které máte mazadlo, protože výrobce ví, které látky používá a co na ně platí. Vyčistit a nechat pořádně vyschnout, pod válečky to zůstává mokré hodně dlouho. A potom namazat a na rozdíl od sezony, kdy byste řetěz měli po zaschnutí otřít, aby se vám na něj zbytečně nelepil sajrajt z cest, naopak nechat co nejvíce mastný ze všech stran.
Ještě k té korozi. Že chytnou články lehkou lišku zvenku, to je sice esteticky nehezké, ale pořád řešitelné. Horší je, když ztvrdnou a popraskají gumové O-kroužky na těsněném řetězu a necháte si zareznout články. V servisu K2 Moto jsme viděli jeden opravdu nehezký případ zanedbané péče o řetěz. Jak kdybyste ho nechali dva roky máchat ve vodní lázni. Ve spojení s ponechaným příliš velkým průvěsem po přezutí zadní pneumatiky z toho bylo spadnutí řetězu z pastorku za jízdy a rozsekaný motor. Škoda za padesát litrů kvůli řetězovce za trojku… Určitě vás tenhle hororový příběh bude motivovat a zkontrolujete, jestli už taky nemáte řetězovou sadu na výměnu. Na vytažení řetězu existují speciální měrky, ale dost poznáte i podle toho, když chytnete články a zkusíte je vytáhnout z rozety. Řetězová kola by neměla vypadat jak žraločí ploutve a už vůbec by jim neměly chybět zuby.
PS: Pokud se vám nedaří najít sekundární řetěz, disponuje váš motocykl nejspíše kardanem nebo ozubeným řemenem.
Očista do čista
Ne že by motorka nevydržela pár měsíců špinavá, ale rozhodně jejím plastům (či plechům, záleží, na čem jezdíte) z dlouhodobého hlediska prospěje alespoň základní hygiena před zimním spánkem. Hadice, houba, saponát… Pokud ji máte vyloženě zabahněnou, tak neváhejte, tohle umýt musíte.
Problém, který se s mytím pojí, je voda, která vám nateče všude možně do motorky. V létě to není problém, ale teď – voda, železo, mráz, chápete? Proto je dobré vyfoukat kapičky vody z dostupných míst stlačeným vzduchem a nastartovat a prohřát motor, aby se voda odpařila i z těch nejskrytějších skulinek. Bude se vám to hodit i na výměnu oleje. Pokud to chcete vzít pořádně z gruntu, můžete motorku odstrojit a vyčistit ji i pod kapotami. Navíc tak budete mít krásný přístup k dalším úkonům.
Volej: Olej!
Měnit olej na podzim, či měnit olej na jaře? Hamlet neměl větší dilema. Správná odpověď je… Správná odpověď neexistuje. Obě varianty jsou stejným kompromisem. Vyměníte-li na podzim, bude vám čerstvý olej degradovat vlivem vzduchu, který do motoru má přístup odvětráním. Když se rozhodnete pro výměnu na jaře, necháte si v motoru olej, který v sobě má absorbované veškeré nečistoty z předchozího provozu. Měnit na podzim i na jaře? Bezva nápad, pokud rádi rozhazujete peníze a je vám ekologie ukradená. Ono to s tím olejem ale není tak divoké, jak se někdy prezentuje. Motor, zejména ten moderní, zvládne i podstatně starší než jen půlroční olej, taktéž zejména ten moderní. Tohle není extra panenský oliváček, ve kterém vám v exkluzivní restauraci udělají malé, o to však dražší jídlo. Tohle je mazivo, které má dělat špinavou práci. Je jen na vás, jestli si řeknete, že ho chcete měnit na jaře, nebo teď na podzim. Postup je pokaždé stejný.
Potřebujete vlastně jen nový olej a olejový filtr. A rozhodně nic nezkazíte, když si za tři kačky koupíte novou měděnou podložku pod výpustný šroub, ta pětkrát použitá už tentokrát nemusí těsnit, ani když šroub utáhnete na krev. Čímž si mimochodem koledujete o to, že strhnete závit v olejové vaně, což je taškařice, kterou si určitě spískat nechcete.
Nastartujte motor a nechte ho trochu ohřát. Hoďte pod motor nádobu na vypuštěný olej, stačí lavor, ve kterém si babička v zimě napařuje nohy, když dostane rýmu (bude je aspoň mít pěkně promaštěné). Povolte ráčnou s oříškem nebo očkovým klíčem výpušťák (zapomeňte na plochý otevřený, ať nežvejknete šestihran), ten najdete někde na spodku motoru. A teď vofafrně, bude to teplé, takže musíte být rychlí. Auvej, já vám to říkal. Nyní můžete otevřít nalévací otvor, ať se nedělá podtlak a olej může vytékat zvesela. Pokud máte mazání se suchou skříní, musíte vypustit olej taky z olejové nádržky, to udělejte nejdřív a až potom jděte vypustit tu zbývající trošku z vany. Poslední věcí je demontáž olejového filtru. Železnou šroubovací patronu většinou povolíte rukou, existují na ni ale i různé druhy klíčů, někdo ji probodne šroubovákem a ten použije jako vratidlo. Papírovou vložku prostě vytáhnete, když odšroubujete její víčko.
Čím více starého oleje z motoru dostanete, tím lépe, takže jej nechte kapat. Až vás to přestane bavit, zašroubujte výpušťák. Že jste to neudělali, zjistíte jednoduše podle toho, že vám olej v motoru při nalívání vůbec nepřibývá O nové podložce už byla řeč, starou případně můžete vylepšit trochou tmelu, a bacha na citlivé dotažení. Když použijete momenťák, budete cool. U papírového filtru dejte pozor na správný směr vložení do motoru, občas to bývá důležité, a víčko s novým nebo přetmeleným starým těsněním utahovat obzvláště citlivě, bývá na malých šroubkách a není potřeba je kdovíjak rvát. Kovovou patronu můžete trochu naplnit novým olejem, lehce máznout těsnění a rychle našroubovat, opět zbytečné to hrotit na krev. Nalijte nový olej (moc nad tím nebádejte, musí být správně viskozita, třeba 10W40, a minimální třída, třeba API SG) a určitě ho dejte o pár decek méně, než je výrobcem udaná náplň. Nevíte, kolik oleje vám v motoru zbylo, tak ať to zbytečně nepřelijete. Když už ho na rysce nebo v okýnku vidíte nad půlkou, zavřete nalévací otvor, nastartujte motor, u papírových olejových filtrů odvzdušněte, nechte chvilinku běžet a zase to chcípněte. Nechte olej stéct a zkontrolujte, nejspíš budete muset trochu dolít. U motorů se suchou skříní naopak kontrolujte hned po zdechnutí motoru, zejména u starších kousků už ventilky moc netěsní a olej vám rychle mizí do motoru. Hotovo. Teď už jen slijte vyjetý olej do prázdných pixel od toho nového a odvezte ho i se starým filtrem do sběrného dvora.
Aby kulaté zůstalo kulatým
Starost o gumy je před zimou veškerá žádná. Nafouknout, a to klidně o pár desetinek víc, než je jejich provozní tlak, protože zima a čas jim od toho přetlaku zase odpomůže, a dát do vzduchu. Buď motorku postavte na centrální stojan a podle těžiště ji ještě podepřete vpředu nebo vzadu, aby se pneumatiky nedotýkaly země, anebo si kupte montážní stojany. Stání na bočním stojánku je pro dlouhodobější odstávku nevhodné, ovšem když už nemáte jinou možnost, aspoň pravidelně s motorkou, resp. s koly hýbejte, aby se vám na pneumatikách neudělaly plošky. A pravidelně nemyslíme každý třetí měsíc.
Pokud už máte gumy prakticky po smrti, jejich výměnu nechte až na jaro. Rozhodně je lepší, když nové pneumatiky tráví svůj neaktivní čas originálně zabalené a uskladněné u gumařů, než namontované v promrzlé garáži. A ještě jedna rada: až budete na jaře sundávat motorku ze stojanů, nebuďte moc hrrr. Já jednou po delší odstávce pustil svoje enduro na kola hodně zhurta a pro přední vidlici to bylo takové překvápko, že neudržela simerink…
V létě chladí, v zimě…
…by především neměla zmrznout. Řeč je o kapalině v chladiči, resp. celém chladicím okruhu. Ta bývá mixem vody a chladicí kapaliny, protože samotná voda není úplně to nejlepší pro vodní pumpu a taky má tu „drobnou“ nevýhodu, že při teplotách pod nulou zamrzá. A zmrzlá voda zvětšuje svůj objem. Ruku nahoru, kdo chce mít prasklý blok motoru?
Před zimou tedy raději zkontrolujte, jak na tom kapalina je, a nemáte-li jistotu nebo už je v motoru delší dobu (řekněme třeba tři roky), vyměňte ji. Nejde jen o to, jestli zmrzne nebo ne, nýbrž i o její chemické vlastnosti. Je to záležitost na pár minut, někde v nejnižším místě chladicího okruhu bude výpustný šroub, to vám poradí manuál, anebo prostě sundáte hadici z chladiče. Nic nezkazíte, když celý chladicí okruh ještě propláchnete obyčejnou vodou, než nalijete novou chladicí kapalinu. Někdy bývá problém s odvzdušněním, protože v okruhu máte termostat, takže ideální je ohřát motor na provozní teplotu, aby se termostat otevřel, a pak vidíte, kolik vody ubylo z expanzky. Otevírat samozřejmě, až když kapalina zchladne! A pozor na to, aby vám těsnilo víčko, natlakovaná soustava má vyšší bod varu než otevřená. Kolik motorkářů už řešilo záhadu ubývající vody a zbytečně měnilo těsnění pod hlavou…
Kdo teď namaže, na jaře pojede
Zimní odstávka je ideálním časem na kontrolu a případnou repasi všemožných otočných částí, jako jsou třeba ložiska v krku řízení nebo přepákování zadního tlumiče. Některé stroje mají dokonce i maznice. Při řádění s wédéčkem nebo nějakým olejíčkem bacha na lanka, některé bowdeny mají teflonové vnitřky, kam by se nic stříkat nemělo. Jak zjistíte, jestli tam teflon je? Že tam něco stříknete. Když lanko zatuhne, byl tam
Ohnivá voda
Ohnivá ano, voda ne. Alespoň v nádrži. A to v poslední době začíná být problém. Teď už se totiž nemusí řešit jen to, jestli nádrž na zimu dát plnou, nebo je to jedno (plechovou plnou, u plastové je to jedno), ale především čím ji naplnit. Může za to naše „oblíbená“ povinná biosložka. Tady bych citoval z rok staré zprávy na webu České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu: „Automobilový benzin s obsahem biolihu není vhodný pro dlouhodobé skladování (více jak 4 měsíce) z důvodu vysoké vnímavosti bioetanolu k vodě při skladování či působení provozní vlhkosti, kdy líh do sebe naváže vodu, dojde k narušení rovnovážného stavu a vypadne nestandardní lihovodní směs. Společně s tímto efektem se posiluje nebezpečí koroze palivového systému vozidla.“ Na dně nádrže se vám tedy může vytvořit takové malé vodní jezírko a voda, jak známo, hrozně nerada hoří. Co s tím? Buď do nádrže na zimu nalít nějakou „zázračnou vodičku“, která si s vodou poradí, anebo natankovat stooktan. Ty totiž biosložkou postiženy nejsou. U starších motorek je v každém případě na zimu dobré vypustit karburátory, u víceválců seřídit podtlaky (to sami doma bez měřáků neuděláte), u všech vyčistit nebo vyměnit vzduchový filtr. A mimochodem, jak staré máte svíčky? Speciálně jedno- či dvouválce se starými svíčkami chytají na jaře fakt blbě. Stejně jako s rozhozenými ventilovými vůlemi. Koukněte do manuálu, jestli už nemají čas na kontrolu. To už je ale taková "vyšší dívčí" přesahující rámec tohoto článku.
Co vydrží do jara
Je sice fajn nápad, připravit si motorku kompletně teď na podzim a napřesrok s prvními teplými paprsky akorát cvrnknout do startéru a vyrazit, ale jsou i činnosti, které bychom raději ponechali na jaro. Třeba výměnu brzdové kapaliny, pokud se zrovna nechystáte k důkladné rozborce celého systému a vyčištění třmenů, jak vidíte na fotce. Brzdová kapalina je citlivá na vzduch, ze kterého váže vlhkost, čímž se snižuje její bod varu. Čili je lepší nechat tu novou přes zimu ještě hezky v originální zalepené pixle a v brzdovém vedení ji vyměnit až na jaře. I když to děláte „postaru“, čili u brzdové pumpy dolíváte, mačkáte páčku a odvzdušňovákem na brzdových třmenech vypouštíte tu starou, je to záležitost na pár minut. Čeknout kotouče, jestli už nejsou za zenitem, a případně je vyměnit ale můžete už teď.
Stejný případ jako brzdovka je výměna oleje v přední vidlici. Ani to není časově až tak extrémní zádrhel a je lepší nenechat ve vidli celou zimu olej degradovat. Vděčné vám budou i gumové simerinky, které u toho budete také měnit a kterým nízké teploty také nedělají dvakrát dobře. Klidně tam na zimu nechte ty původní, těm už je to jedno. Takže hotovo máte, plán na jaro taky, takže jestli chcete motorce ještě přečíst nějakou tu pohádku…
Copyright © Motorkari.cz
Nabít a zavřít do komory
Zní to surově, ale není řeč o domácím násilí, nýbrž o baterce. Tedy akumulátoru. Můžete být čuňátka a na zbytek věcí se vyfláknout a ono to s největší pravděpodobností na jaře půjde zase dohnat, ovšem když se vyprdnete na baterku, máte v březnu velký problém, který u trochu starších baterek končí smutečním obřadem a nákupem nové. Čili – baterka je při zazimování číslo jedna!
Dlouho nepoužívaným akumulátorům nesvědčí teploty pod bodem mrazu, ovšem pozor, ani přílišné teplo, to taky podporuje samovybíjení. Dokážete-li ji udržet v suchém prostředí při konstantní teplotě třeba kolem deseti celsíků, bude si vrnět blahem. Máte-li takové podmínky v garáži, ani ji nemusíte vyndávat z motorky, jen ji odpojte, ať vám z ní motorka zbytečně nesaje energii na něco životně důležitého, třeba blikání červené diody. Velcí poctivci budou řízeně vybíjet a následně nabíjet každý měsíc, lajdáci si vzpomenou na podzim a v lednu, hodí ji na nabíječku a ona to taky nějak přežije. V dnešní době chytrých nabíječek, které, kdyby měly možnost, vám budou řídit i denní jídelníček, je péče o baterky celkem jednoduchá.
Řetězova reakce
Schválně nepíšu řetězová. Kontrolní otázka, soudruzi: co udělá sekundární řetěz, když ho necháte celou zimu špinavý a nenamazaný? No přeci zkoroduje! A to určitě nechcete. Před zimním spánkem řetěz nejlépe i s řetězovými koly pořádně vyčistěte – někdo nedá dopustit na petrolej a taky to s ním jde, podle nás je ale lepší řešení speciální čistič řetězu, nejlépe od té samé značky, od které máte mazadlo, protože výrobce ví, které látky používá a co na ně platí. Vyčistit a nechat pořádně vyschnout, pod válečky to zůstává mokré hodně dlouho. A potom namazat a na rozdíl od sezony, kdy byste řetěz měli po zaschnutí otřít, aby se vám na něj zbytečně nelepil sajrajt z cest, naopak nechat co nejvíce mastný ze všech stran.
Ještě k té korozi. Že chytnou články lehkou lišku zvenku, to je sice esteticky nehezké, ale pořád řešitelné. Horší je, když ztvrdnou a popraskají gumové O-kroužky na těsněném řetězu a necháte si zareznout články. V servisu K2 Moto jsme viděli jeden opravdu nehezký případ zanedbané péče o řetěz. Jak kdybyste ho nechali dva roky máchat ve vodní lázni. Ve spojení s ponechaným příliš velkým průvěsem po přezutí zadní pneumatiky z toho bylo spadnutí řetězu z pastorku za jízdy a rozsekaný motor. Škoda za padesát litrů kvůli řetězovce za trojku… Určitě vás tenhle hororový příběh bude motivovat a zkontrolujete, jestli už taky nemáte řetězovou sadu na výměnu. Na vytažení řetězu existují speciální měrky, ale dost poznáte i podle toho, když chytnete články a zkusíte je vytáhnout z rozety. Řetězová kola by neměla vypadat jak žraločí ploutve a už vůbec by jim neměly chybět zuby.
PS: Pokud se vám nedaří najít sekundární řetěz, disponuje váš motocykl nejspíše kardanem nebo ozubeným řemenem.
Očista do čista
Ne že by motorka nevydržela pár měsíců špinavá, ale rozhodně jejím plastům (či plechům, záleží, na čem jezdíte) z dlouhodobého hlediska prospěje alespoň základní hygiena před zimním spánkem. Hadice, houba, saponát… Pokud ji máte vyloženě zabahněnou, tak neváhejte, tohle umýt musíte.
Problém, který se s mytím pojí, je voda, která vám nateče všude možně do motorky. V létě to není problém, ale teď – voda, železo, mráz, chápete? Proto je dobré vyfoukat kapičky vody z dostupných míst stlačeným vzduchem a nastartovat a prohřát motor, aby se voda odpařila i z těch nejskrytějších skulinek. Bude se vám to hodit i na výměnu oleje. Pokud to chcete vzít pořádně z gruntu, můžete motorku odstrojit a vyčistit ji i pod kapotami. Navíc tak budete mít krásný přístup k dalším úkonům.
Volej: Olej!
Měnit olej na podzim, či měnit olej na jaře? Hamlet neměl větší dilema. Správná odpověď je… Správná odpověď neexistuje. Obě varianty jsou stejným kompromisem. Vyměníte-li na podzim, bude vám čerstvý olej degradovat vlivem vzduchu, který do motoru má přístup odvětráním. Když se rozhodnete pro výměnu na jaře, necháte si v motoru olej, který v sobě má absorbované veškeré nečistoty z předchozího provozu. Měnit na podzim i na jaře? Bezva nápad, pokud rádi rozhazujete peníze a je vám ekologie ukradená. Ono to s tím olejem ale není tak divoké, jak se někdy prezentuje. Motor, zejména ten moderní, zvládne i podstatně starší než jen půlroční olej, taktéž zejména ten moderní. Tohle není extra panenský oliváček, ve kterém vám v exkluzivní restauraci udělají malé, o to však dražší jídlo. Tohle je mazivo, které má dělat špinavou práci. Je jen na vás, jestli si řeknete, že ho chcete měnit na jaře, nebo teď na podzim. Postup je pokaždé stejný.
Potřebujete vlastně jen nový olej a olejový filtr. A rozhodně nic nezkazíte, když si za tři kačky koupíte novou měděnou podložku pod výpustný šroub, ta pětkrát použitá už tentokrát nemusí těsnit, ani když šroub utáhnete na krev. Čímž si mimochodem koledujete o to, že strhnete závit v olejové vaně, což je taškařice, kterou si určitě spískat nechcete.
Nastartujte motor a nechte ho trochu ohřát. Hoďte pod motor nádobu na vypuštěný olej, stačí lavor, ve kterém si babička v zimě napařuje nohy, když dostane rýmu (bude je aspoň mít pěkně promaštěné). Povolte ráčnou s oříškem nebo očkovým klíčem výpušťák (zapomeňte na plochý otevřený, ať nežvejknete šestihran), ten najdete někde na spodku motoru. A teď vofafrně, bude to teplé, takže musíte být rychlí. Auvej, já vám to říkal. Nyní můžete otevřít nalévací otvor, ať se nedělá podtlak a olej může vytékat zvesela. Pokud máte mazání se suchou skříní, musíte vypustit olej taky z olejové nádržky, to udělejte nejdřív a až potom jděte vypustit tu zbývající trošku z vany. Poslední věcí je demontáž olejového filtru. Železnou šroubovací patronu většinou povolíte rukou, existují na ni ale i různé druhy klíčů, někdo ji probodne šroubovákem a ten použije jako vratidlo. Papírovou vložku prostě vytáhnete, když odšroubujete její víčko.
Čím více starého oleje z motoru dostanete, tím lépe, takže jej nechte kapat. Až vás to přestane bavit, zašroubujte výpušťák. Že jste to neudělali, zjistíte jednoduše podle toho, že vám olej v motoru při nalívání vůbec nepřibývá O nové podložce už byla řeč, starou případně můžete vylepšit trochou tmelu, a bacha na citlivé dotažení. Když použijete momenťák, budete cool. U papírového filtru dejte pozor na správný směr vložení do motoru, občas to bývá důležité, a víčko s novým nebo přetmeleným starým těsněním utahovat obzvláště citlivě, bývá na malých šroubkách a není potřeba je kdovíjak rvát. Kovovou patronu můžete trochu naplnit novým olejem, lehce máznout těsnění a rychle našroubovat, opět zbytečné to hrotit na krev. Nalijte nový olej (moc nad tím nebádejte, musí být správně viskozita, třeba 10W40, a minimální třída, třeba API SG) a určitě ho dejte o pár decek méně, než je výrobcem udaná náplň. Nevíte, kolik oleje vám v motoru zbylo, tak ať to zbytečně nepřelijete. Když už ho na rysce nebo v okýnku vidíte nad půlkou, zavřete nalévací otvor, nastartujte motor, u papírových olejových filtrů odvzdušněte, nechte chvilinku běžet a zase to chcípněte. Nechte olej stéct a zkontrolujte, nejspíš budete muset trochu dolít. U motorů se suchou skříní naopak kontrolujte hned po zdechnutí motoru, zejména u starších kousků už ventilky moc netěsní a olej vám rychle mizí do motoru. Hotovo. Teď už jen slijte vyjetý olej do prázdných pixel od toho nového a odvezte ho i se starým filtrem do sběrného dvora.
Aby kulaté zůstalo kulatým
Starost o gumy je před zimou veškerá žádná. Nafouknout, a to klidně o pár desetinek víc, než je jejich provozní tlak, protože zima a čas jim od toho přetlaku zase odpomůže, a dát do vzduchu. Buď motorku postavte na centrální stojan a podle těžiště ji ještě podepřete vpředu nebo vzadu, aby se pneumatiky nedotýkaly země, anebo si kupte montážní stojany. Stání na bočním stojánku je pro dlouhodobější odstávku nevhodné, ovšem když už nemáte jinou možnost, aspoň pravidelně s motorkou, resp. s koly hýbejte, aby se vám na pneumatikách neudělaly plošky. A pravidelně nemyslíme každý třetí měsíc.
Pokud už máte gumy prakticky po smrti, jejich výměnu nechte až na jaro. Rozhodně je lepší, když nové pneumatiky tráví svůj neaktivní čas originálně zabalené a uskladněné u gumařů, než namontované v promrzlé garáži. A ještě jedna rada: až budete na jaře sundávat motorku ze stojanů, nebuďte moc hrrr. Já jednou po delší odstávce pustil svoje enduro na kola hodně zhurta a pro přední vidlici to bylo takové překvápko, že neudržela simerink…
V létě chladí, v zimě…
…by především neměla zmrznout. Řeč je o kapalině v chladiči, resp. celém chladicím okruhu. Ta bývá mixem vody a chladicí kapaliny, protože samotná voda není úplně to nejlepší pro vodní pumpu a taky má tu „drobnou“ nevýhodu, že při teplotách pod nulou zamrzá. A zmrzlá voda zvětšuje svůj objem. Ruku nahoru, kdo chce mít prasklý blok motoru?
Před zimou tedy raději zkontrolujte, jak na tom kapalina je, a nemáte-li jistotu nebo už je v motoru delší dobu (řekněme třeba tři roky), vyměňte ji. Nejde jen o to, jestli zmrzne nebo ne, nýbrž i o její chemické vlastnosti. Je to záležitost na pár minut, někde v nejnižším místě chladicího okruhu bude výpustný šroub, to vám poradí manuál, anebo prostě sundáte hadici z chladiče. Nic nezkazíte, když celý chladicí okruh ještě propláchnete obyčejnou vodou, než nalijete novou chladicí kapalinu. Někdy bývá problém s odvzdušněním, protože v okruhu máte termostat, takže ideální je ohřát motor na provozní teplotu, aby se termostat otevřel, a pak vidíte, kolik vody ubylo z expanzky. Otevírat samozřejmě, až když kapalina zchladne! A pozor na to, aby vám těsnilo víčko, natlakovaná soustava má vyšší bod varu než otevřená. Kolik motorkářů už řešilo záhadu ubývající vody a zbytečně měnilo těsnění pod hlavou…
Kdo teď namaže, na jaře pojede
Zimní odstávka je ideálním časem na kontrolu a případnou repasi všemožných otočných částí, jako jsou třeba ložiska v krku řízení nebo přepákování zadního tlumiče. Některé stroje mají dokonce i maznice. Při řádění s wédéčkem nebo nějakým olejíčkem bacha na lanka, některé bowdeny mají teflonové vnitřky, kam by se nic stříkat nemělo. Jak zjistíte, jestli tam teflon je? Že tam něco stříknete. Když lanko zatuhne, byl tam
Ohnivá voda
Ohnivá ano, voda ne. Alespoň v nádrži. A to v poslední době začíná být problém. Teď už se totiž nemusí řešit jen to, jestli nádrž na zimu dát plnou, nebo je to jedno (plechovou plnou, u plastové je to jedno), ale především čím ji naplnit. Může za to naše „oblíbená“ povinná biosložka. Tady bych citoval z rok staré zprávy na webu České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu: „Automobilový benzin s obsahem biolihu není vhodný pro dlouhodobé skladování (více jak 4 měsíce) z důvodu vysoké vnímavosti bioetanolu k vodě při skladování či působení provozní vlhkosti, kdy líh do sebe naváže vodu, dojde k narušení rovnovážného stavu a vypadne nestandardní lihovodní směs. Společně s tímto efektem se posiluje nebezpečí koroze palivového systému vozidla.“ Na dně nádrže se vám tedy může vytvořit takové malé vodní jezírko a voda, jak známo, hrozně nerada hoří. Co s tím? Buď do nádrže na zimu nalít nějakou „zázračnou vodičku“, která si s vodou poradí, anebo natankovat stooktan. Ty totiž biosložkou postiženy nejsou. U starších motorek je v každém případě na zimu dobré vypustit karburátory, u víceválců seřídit podtlaky (to sami doma bez měřáků neuděláte), u všech vyčistit nebo vyměnit vzduchový filtr. A mimochodem, jak staré máte svíčky? Speciálně jedno- či dvouválce se starými svíčkami chytají na jaře fakt blbě. Stejně jako s rozhozenými ventilovými vůlemi. Koukněte do manuálu, jestli už nemají čas na kontrolu. To už je ale taková "vyšší dívčí" přesahující rámec tohoto článku.
Co vydrží do jara
Je sice fajn nápad, připravit si motorku kompletně teď na podzim a napřesrok s prvními teplými paprsky akorát cvrnknout do startéru a vyrazit, ale jsou i činnosti, které bychom raději ponechali na jaro. Třeba výměnu brzdové kapaliny, pokud se zrovna nechystáte k důkladné rozborce celého systému a vyčištění třmenů, jak vidíte na fotce. Brzdová kapalina je citlivá na vzduch, ze kterého váže vlhkost, čímž se snižuje její bod varu. Čili je lepší nechat tu novou přes zimu ještě hezky v originální zalepené pixle a v brzdovém vedení ji vyměnit až na jaře. I když to děláte „postaru“, čili u brzdové pumpy dolíváte, mačkáte páčku a odvzdušňovákem na brzdových třmenech vypouštíte tu starou, je to záležitost na pár minut. Čeknout kotouče, jestli už nejsou za zenitem, a případně je vyměnit ale můžete už teď.
Stejný případ jako brzdovka je výměna oleje v přední vidlici. Ani to není časově až tak extrémní zádrhel a je lepší nenechat ve vidli celou zimu olej degradovat. Vděčné vám budou i gumové simerinky, které u toho budete také měnit a kterým nízké teploty také nedělají dvakrát dobře. Klidně tam na zimu nechte ty původní, těm už je to jedno. Takže hotovo máte, plán na jaro taky, takže jestli chcete motorce ještě přečíst nějakou tu pohádku…
Copyright © Motorkari.cz