1. Nedej šanci infekci
Když se teď v každém zpravodajství probírá hygiena s nošením roušek a jejich praním a desinfekcí, možná by nebylo od věci si položit otázku, kdy jste naposledy vyprali a desinfikoval polstrování a vnitřek přilby? Většina dnešních přileb má vyjímatelný interiér, který se dá ručně vyprat v slabém mýdlovém roztoku. Ručím za to, že až uvidíte tu špinavou vodu po prvním praní, budete si helmu čistit častěji. Nezapomeňte ani na plexi, při rozborce a kompletaci přilby současně můžete zamyslet nad tím, zda si do ní nechcete rovnou zabudovat nějaký BT interkom – i to nabízí řadu příjemně a produktivně strávených hodin.
Až budete hotoví, můžete se vrhnout na oblečení – vyprat vnitřky nebo celý textilní komplet, desinfikovat vnitřek kombinézy pěnou, napustit kůži ochranným voskem, impregnovat boty, vyprat a ošetřit rukavice…
2. Dokonalá hygiena
Výbava je dokonale čistá a připravená? Je čas se vrhnout na motorku a dát jí stejnou péči. Umýt, naleštit, na každý typ materiálu nanést správné ochranné přípravky. Při opravdu důkladné očistě všech se ukáže stav motorky a třeba objevíte i věci, které by jinak zůstaly skryté pod běžnými nečistotami. A na čištění motorky je krásné i to, že mu můžete věnovat opravdu spoustu hodin – když teď máte času nazbyt. Motorka skrývá tolik zákoutí a míst, kam se dostanete třeba jen s kartáčkem na zuby a můžete útočit na nečistoty.
3. Péče o duši (i bezduši)
Stále máte volný čas? Zkontrolujte před sezónou tlak v pneumatikách. Pořiďte si pořádný tlakoměr a udělejte z toho pravidelný rituál! Jízda na nesprávně nahuštěné pneumatice je nejčastějším a nejzbytečnějším prohřeškem řady motorkářů a přímo ovlivňuje požitek z jízdy i bezpečí. Při detailnější kontrole se podívejte i na vzorek pneumatiky a na to, kolik života mu ještě zbývá. Omrkněte podle pravidelnosti vzorku, zda pneumatika není „oskákaná“ a zda vás nečeká investice do údržby odpružení. A jaký by měl být tlak na pneu? Postupujte podle doporučení výrobce a manuálu k motocyklu.
4. Nasbírej energii
Při důkladné péči nestačí jen pravidelně dobíjet baterii. Baterii vyndejte a zkontrolujte, zda nepotřebuje dolít destilovanou vodu. U tzv. „bezúdržbovky“ zkontrolujte, zda není po stranách vyboulená ven. Očistěte před sezónou pořádně upínací svorky od oxidace a řádně je namažte vazelínou. A samozřejmě baterii pořádně dobijte a zkontrolujte, zvláště pokud je riziko, že v zimě dostala zabrat vlivem nízkých teplot. Pokud totiž párkrát „přešla mrazem“, je velká pravděpodobnost, že se blíží její konec a vy byste měli brzy objednat novou.
5. Udržuj si jiskru
Měnit svíčky až v okamžiku problémového chodu motoru není zrovna nejlepší strategie. Když teď máte čas, podívejte se na předepsanou životnost a na jejich stav a investujte do nových. Svíčky je dle výrobce nutné měnit v intervalu nejčastěji 24 tis km. Pokud jsou problémy se systémem pro tvorbu směsi, vydrží svíčky mnohem kratší dobu.
Elektrody svíčky by neměly být pokryté sazemi, mastné olejem ani od benzínu. Výměna svíček u řady moderních strojů už znamená solidní rozborku a sborku kapotáží nebo sundávání nádrže, takže kdy jindy se do toho pustit než teď, když máte dost času nazbyt? Při nasazení svíček zpět nebo montáži nových dejte pozor, ať nepřetáhnete a nestrhnete závit! Obecné pravidlo je utáhnout je jen prsty a pak už jim dát jen čtvrt otáčky svíčkovým klíčem.
6. Horečka je nepřítel
Na vysoké teploty má většina moderních motorů předepsaný lék v podobě chladicí kapaliny. A právě její výměnu řada motorkářů nezdravě dlouho odkládá. A přitom je to snadné a zvládne to každý sám doma. Stačí vypustit kapalinu povolením nejníže položené trubice dole u motoru a po nasazení shora přes víčko nalít novou kapalinu. Pak ještě pomačkat trubky kvůli vzniku bublin, nechat motor chvilku běžet a případně dolít až po rysku.
7. Horečka hrozí i brzdám
Řada motorkářů neví nebo nedbá na to, že brzdová kapalina by se měla měnit každé dva roky, maximálně tři při méně častém ježdění. Kapalina do sebe při pohybů pístků váže vlhkost a klesá její bod varu, takže brzdy najednou mohou při intenzivnější a delším brzdění zcela vysadit. Výměna brzdovky není nic složitého, jen dejte pozor na pořádné odvzdušnění i na to, aby se vám kapalina nedostala na laky či chromy, umí je nepříjemně rozežrat. A při kontrole brzdy samozřejmě nezapomeňte ani na destičky, výměna obroušených za nové je práce na pár minut a s pomocí informací na internetu ji zvládne každý.
8. Zhluboka dýchat
Vyměnili nebo vyčistili jste po sezóně vzduchový filtr? Že ne? To je prima, teď když máte čas, byste s tím přeci nejeli do servisu! Výměnný filtr obvykle vyžaduje jen trochu práce s přístupem - vše podle návodu v manuálu pro vaši motorku, který si stáhnete v databázi modelů na našem webu. Vypratelný filtr stačí vyprat a napustit podle a pokynů jeho výrobce. Pozor, některé filtry vyžadují speciální oleje a detergenty, saponáty jim mohou uškodit.
9. Ve zdravém těle, zdravý… olej!
Opět platí, že výměna oleje a olejového filtru není až tak složitý úkon, pokud dodržíte všechny utahovací momenty a dále novou podložku pod výpušťák. Podrobný návod najdete zde. Předem si zjistěte, kam můžete odevzdat starý olej, v dnešní nezdravé době by ho do sběrného odpadu vyhodil jen úplný...
10. Řetězová nákaza nehrozí
Poslední hodinka v garáži patří řetězu, tedy pokud zrovna nemáte kardan. Výměnu řetězové sady v polních podmínkách domácí garáže bych asi doporučil jen zkušenějším mechanikům, ale pořádně očistit, zkontrolovat a promazat řetěz zvládne každý. Čisticí sprej, speciální kartáč a mazací sprej na O-kroužkové řetězy určitě je povinnou výbavou každého motorkáře. A při údržbě nebude od věci zkontrolovat rovnoměrné vytahání řetězu a správně jej před první jarní jízdou napnout podle pokynů v uživatelské příručce.
Motorkari.cz