Stránka 1 z 1

STK OD LEDNA 2018 TROCHU JINAK

PříspěvekNapsal: čtv 08. úno 2018 19:11:51
od Mirlos
VĚSTNÍK DOPRAVY
Informace z resortu Ministerstva dopravy
Číslo 1/2018

INSTRUKCE PRO STK č. 1/2018 – Postup při provádění technických prohlídek u motocyklů
(MD)
Za účelem sjednocení postupu a činností spojených s provádění technických prohlídek na stanici technické
kontroly (dále jen „STK“) vydává Ministerstvo dopravy (dále jen „ministerstvo“) tuto Instrukci pro STK.
Vzhledem ke stále opakujícím se dotazům a podnětům při provádění všech druhů technických prohlídek
u motocyklů bylo připravena instrukce, která sjednocuje postupy pro kontrolu některých částí, systémů,
provedení a úprav motocyklů.

1. Postup při provádění technických prohlídek

1.1. Kontrola neshody údajů
V rámci vizuální kontroly neshody údajů se jako závada pod kódem 0.3.1.1 hodnotí změna nebo
úprava vozidla, která neodpovídá dokumentaci vozidla, tedy pouze zjevné neshody údajů (jako jsou
například druh a provedení vozidla, druh pohonu, počet náprav apod., v rozsahu údajů uvedených
v technickém průkaze nebo C.O.C listu a dokumentace jim na roveň postavení např. zahraniční
registrační dokumenty). Kontrola činností a technického stavu systémů, konstrukčních částí
a samostatných technických celků vozidla nespadá do skupiny kontrolních úkonů 0 a jsou předmětem
kontroly podle kontrolních úkonů spadajících do skupin kontrolních úkonů 1. až 9.
V rámci vizuální kontroly se jako závada pod kódem 0.3.1.2 hodnotí změny nebo úpravy vozidla, které
nejsou v předložené dokumentaci vozidla zapsány, a jejichž zápis se vyžaduje. Nejedná se tedy
o posouzení neshody údajů s údaji uvedenými v předložené dokumentaci vozidla, ale o vyznačení
závady za účelem nutnosti doplnění dokladů k vozidlu.

1.2. Kontrola ostrých hran a výčnělků na vnějším povrchu motocyklu
Obecné požadavky na kontrolu ostrých hran a výčnělků jsou stanoveny minimálními poloměry
zaoblení, které jsou na hranách 2 mm, v rozích 3 mm a na zakončení musí být kulovitý tvar
s minimálním poloměrem 7 mm např. ovládací páčky. Uvedené požadavky jsou minimální a uplatní
se v místech, kde může dojít ke styku či nárazu chodce, cyklisty apod. tj. v místech, které jsou na vnější
straně motocyklu dostatečně přístupné. Použijí se pouze u materiálů, které jsou pevné např. kovy
či tvrdý plast, nepoužijí se na měkké materiály jako pryž, guma či kůže atd.
Výše uvedené požadavky se krom odkazů v ostatních částí instrukce použijí pro montáž různých
doplňků, které nepodléhají schválení, podle přílohy č. 12 části A vyhlášky č. 341/2014 Sb., schvalování
technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích,
ve znění vyhlášky č. 235/2017 Sb. nebo schválení podle mezinárodního předpisu. Jedná se především
o designové prvky a doplňky, které nemění celkové rozměry, významně nemění provozní hmotnost
a nezasahují do ostatních systémů či funkcí motocyklu. Pokud tedy takové doplňky neovlivňují funkci
motocyklu, jsou dostatečně upevněny a plní požadavky na ostré hrany a výčnělky není její montáž
závadou ve smyslu technické prohlídky. Tyto doplňky nemusí být zapsány v technickém průkazu vozidla.


;) Podle výše uvedeného veškeré designovky, cingrlátka už nebudou muset mít „Éčka" v kroužku. Můžou být tedy „no – name“, ale zůstává problém s ostrými hranami. Jestliže tyto "udělátka" vysloveně čučí kamkoliv ven ze stroje, jsou potenciální hrozbou pro okolí, když by se stroj někam napasoval. Takže ústupek tu je, ale pro zaryté příznivce všelijakých bodců, kopí, špiček, parohů a jiných trdlovin to nebude po chuti. Leda by je opilovali, zakulatili nebo vyrobili z gumy.
Takže různé špičaté bodce, hřebeny, parohy a jiné doplňky budou i do budoucna problém, pokud nebudou z gumy, plastu a podobně. Leda by byly zakulacené na uvedené 2 mm (respektive 3 mm – koncovky). Z toho nám nesleví víc. A důležitý poznatek pro tento případ je ten, že už nebude nikdo kontrolovat třásně, kožené záležitosti, to samé platí pro boxy, tašky, lešení a podobně.
Jediné co tu oproti výkladu k ostrým hranám ještě chybí, ale vyplývá to z výkladu, je konstatování, že různé nálepky, kvůli kterým někde "buzerují" nejsou na závadu, a to právě z definice výše uvedeného. „ …nejsou považována za bezpečnostní zasklení….“, u kterého se požaduje bezpečný výhled. Není to zde uvedeno hlavně z důvodu, aby to někoho nelákalo a nezalepil si celé plexi (hlavně ty velký „lízátka“). U těch mrňavých není o čem mluvit.
;)

1.3. Pomocné rámy motocyklů tzv. „padáky“
V případě pomocných rámů tzv. „padáků“ neexistuje samostatný technický předpis, který
se stanovoval jejich samostatné schválení a označení schvalovací značkou. Při jejich kontrole není
rozhodující, zda se jedná o originální či neoriginální provedení. Posuzuje se pouze, zda jsou dostatečně
upevněny k motocyklu, nejsou na něm ostré hrany a výčnělky a nemění maximální rozměry vozidla.
V případě, že těmto požadavkům namontovaný pomocný rám vyhovuje, je výsledek prohlídky vůči
tomuto komponentu vyhovující.

1.4. Zasklení motocyklů
Plastová čelní skla (tzv. „plexy“ nebo „větrné štítky“) namontovaná na motocykly bez karoserie, která
nejsou podepřena v horní části, nejsou považována za bezpečnostní zasklení, a proto se na něj
nevztahuje požadavek na schválení zasklení podle EHK OSN č. 43, v těchto případech se absence
schválení zasklení podle EHK OSN č. 43 nepovažuje za závadu. I na tyto větrné štítky se vztahuje
požadavek na absenci ostrých hran a výčnělků. Konce těchto zařízení musí být zaoblené viz bod 1.2.
V případě, že daným zařízením je průhled, musí být splněny navíc vlastnosti nezkreslené průhlednosti
bez deformace obrazu a zkreslení barev.

1.5. Montáž osvětlení motocyklů
Při jejich kontrole není rozhodující, zda se jedná o originální či neoriginální provedení. Posuzuje
se pouze, zda jsou dostatečně upevněny k motocyklu, jsou v požadovaném množství a druzích,
odpovídají svým zapojením a umístěním na vozidle, je potřeba zdůraznit, že co není dovoleno
je zakázáno, tj. např. nesmí být ani větší počet. Všechny použité světelné zařízení musí mít
odpovídající schvalovací (homologační) značku, tento požadavek se nepoužije pouze v případě,
že vozidlo bylo uvedeno na trh, kdy nebyly homologační značky vyžadovány. V případě, že těmto
požadavků namontované osvětlení vyhovuje, i přes to, že se nejedná o originální komponent,
je výsledek prohlídky vyhovující.

1.6. Montáž zadní registrační značky
Současné technické požadavky na konstrukci motocyklů umožňují umístění registrační značky i mimo
podélnou střední osu motocyklu, avšak nikoliv jakkoliv, především ne boční umístění na úrovní středu
zadního kola, kdy je omezena viditelnost z opačné strany motocyklu. Umístění mimo osu je možné
za splnění následujících podmínek:
- žádná část registrační značky netvoří nejširší část motocyklu (zrcátka se nepočítají),
- montáž registrační značky nesmí bránit maximálnímu náklonu,
- viditelnost registrační značky musí být taková, aby umožňovala vpravo i vlevo viditelnost alespoň
30 stupňů od krajů registrační značky,
- upevnění (držák) registrační značky musí být dostatečně pevné a tuhé, nesmí sloužit jako
prostředek upevnění ostatních dílů,
- dále platí ostatní stávající požadavky na umístění.
Pokud jsou uvedené podmínky splněny, jsou požadavky pro montáž splněny. Je však potřeba, aby
provozovatel vozidla tuto skutečnost, tj. excentrické umístění registrační značky, měl v souladu
s vyhláškou č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů, zapsanou v technickém průkazu.

;) Shrnuto, od teď je možné mít RZ, kde budete chtít. Vlevo, vpravo, jediné co musíte dodržet je úhel viditelnosti (15 stupňů) a hrany. Dnes většinou veškeré kryty i s osvětlením splňují. Je nutné také myslet na případné ohnutí při položení, aby nebylo natvrdo a opět se z takového „pylonu“ týčícího do prostoru vedle stroje nestala „zbraň“.
;)



Zvláštní ustanovení:
Provozovatel STK musí seznámit s obsahem instrukce kontrolní techniky STK nejpozději v den nabytí platnosti
této instrukce. Do příručky jakosti zaznamená způsob, jak bylo zabezpečeno seznámení dotčených pracovníků
STK s obsahem této instrukce.

Instrukce nabývá platnosti dnem zveřejnění ve Věstníku dopravy.

V Praze dne 16. ledna 2018
Ing. Bc. Ivan Novák, v. r.
ředitel odboru provozu silničních vozidel
Ministerstvo dopravy